كيف تبتعد عن اهم 8 اسباب فى فشل الشركات الناشئه ?‏

أهم 8 أسباب بيخلوا ال Startups تفشل


1-  No Marketing

طيب يعني ايه الكلام ده: الكلام ده معناه ان مفيش احتياج حقيقي او فيه عملاء محتملين يشتروا المنتج او الخدمة دي غالبا الشركات اللي بيكون ده سبب فشلها بيكون صاحبها من البداية بيدور علي Fund والكلام الجميل ده وبيطلع أي Product أو أي Service وخلاص من غير ما يشوف احتياجات السوق ايه أصلا 

2-  Poor of Human Resources 


لازم من الاول نبقا فاهمين احتياجاتنا الاساسية ايه فمثلا حد hr و accountant والناس بتاعة ال operations وهكذا ،ونبعد عن فكرة ان ال founders ممكن يفضلوا يعملوا كل حاجة باديهم ويذاكروا حجات ملهاش علاقة بيهم و علشان يقللوا cost ، فلازم نبقا عارفين ف كل stage هنحتاج مين وال requirements بتاعته ايه ويبقا عندنا selection criteria واضحة ويبقا في flexibility ان طول ما ال Business بيكبر ال requirements هتتغير بس مش المفروض ال criteria تتغير علشان ميبقاش في gap بين التيم ويعرفوا يتعاملوا مع بعض


3- Poor of Money Management


معانا فلوس هنشتغل بيها لحد ما نطلع MVP عشان بعد كدة نروح نشوف هنجيب Fund منين او عدينا المرحلة دي واخدنا ال Fund هنا بقي مفيش حد بيعرف يعمل كل حاجة ف لو لسة شركة صغيرة ياريت نستعين بحد شغلته هي الأرقام لأن الصفر الغلط ممكن يبوظ شركة كاملة ومش لازم نعين محاسب فيه ناس بتعمل الكلام ده Part time لحد ما يكون الوضع مناسب انك تعين محاسب كل اللي هتكون محتاجة في البداية أي سيستم حسابات اونلاين بيكلف في السنة مش اكتر من 100 دولار زي Quick Books او Invoicera يتسجل عليه كل جنيه خرج او دخل وليك ايه برا وعليك ايه للي برا عشان لما المحاسب يحب يطلع Financial Statements يلاقي حاجة يشتغل عليها 


4-  Poor Marketing 


في حكايات كتير اتقالت في موضوع الماركيتينج ده بس عشان منطولش كتير الماركيتينج عمره ما كان إعلانات علي الفيس بوك وديزاين شكله حلو وبس الماركيتينج لازم يكون ليه Strategy اهم 3 حاجات فيها

(Marketing Objective – Market Mix – Marketing Budget) 

خلص دول وبعدين شوف احسن مكان تعمل فيه ماركيتينج للشركة بتاعتك مش أي بيزنس ينفع يتعمله إعلانات علي السوشيال ميديا لازم تبقي عارف ال Target Audience بتاعك موجود فين بس اللي مينفعش نستغني عنه نهائيا ال SEO

5-  Poor Business Model 


من الطبيعي ان أي حد بيجي يعمل Business Plan بتبقي عايزة تعمل Plan قوية تحقق اهداف الشركة بس حقيقي انت لو معملتش Business Model كويس للأسف ال Business Plan بتاعتك هتحتاج تتعمل من الأول او يتعدل فيها تعديلات كتير ف ياريت نهتم شوية بال Business Model Canvas علي الرغم انه بسيط بس بيوضح حاجات كتير اوي في البداية 

 ال Investment هنا مقصدش بيه ال Fund اللي هيجي من المستثمرين أقصد بيه الفلوس اللي هتتحط في الشركة في البداية عشان نبدأ ونشتغل سواء الفلوس دي مملوكة لصاحب الشركة او جاية من أي مصدر تاني – مفيش بيزنس بيكسب من اول يوم ولا شهر واحيانا سنة او سنين في اللي بيحصل هنا ان الفاوندر مش عارف الفلوس اللي معاه هيقدر يشتغل بيها مدة قد ايه لح ما يبتدي يكسب او يجيله فلوس من أي مصدر ف بيجي في لحظة مفيش فلوس الفلوس خلصت مش عارفين ن Sustain مش عارفين ندفع مرتبات مفيش فلوس للماركيتينج عشان نجيب شغل تاني خلاص الموضوع خلص يلا نقفل هنا لازم يكون فيه Financial Plan بتقول احنا هنصرف قد ايه لمدة قد ايه وليه وفي ايه عشان نبقي عارفين هنعرف نكمل ولا لأ ونبدأ نأمن مصادر تانية


7-  Lack of Market Research


معظم أفكار ال Startups بتتبني علي مشكلة موجودة في المجتمع والفكرة دي بتحل المشكلة دي او احتاج عند الناس والفكرة دي بتسد الاحتياج ده عشان كدة والنبي محتاجين نعرف الماركت محتاج ايه الناس محتاجة ايه لازم ننزل نعمل Surveys ونسأل أسئلة كتير ونلم إجابات اكتر واكتر مشكلة نلاقيها ندور ليها علي حل عشان ببساطة كدة انا مينفعش اعمل المنتج واروح بعد كدة ادور علي العميل لازم اشوف العميل عايز ايه الأول وبعدين اروح اعمل المنتج 

8- Competition 

من وجهة نظري هو سبب بسيط جدا وحله بسيط فيه حاجة صغيرة كدة اسمها Competition Analysis ننزل نشوف المنافسين "ومفيش حاجة اسمها مفيش منافسين" نشوف المنافسين ونعرف شغالين ازاي وندخل علي صفحاتهم ونشوف ال Reviews بتاعة ال Users ونعرف ايه المميزات والمشاكل اللي عندهم عشان بعد كدة نشتغل علي ان احنا يكون عندنا ميزة تنافسية ا وال Added Value


تعليقات